Am fost infractor voiajor 11 ani

Ceea ce am să vă povestesc este autentic, fără exagerări. Nu este literatură, deşi pare produsul unui scenarist care a confundat, seara la cină, sarea de bucătărie cu sarea de baie de la magazinul de etnobotanice.

Mi s-a întâmplat în martie 2008 şi pot spune că a fost o exprienţă savuroasă. Este pe teritoriul întâmplărilor care te lasă mască şi te fac să faci haz de necaz. Am trecut prin ea încrâncenat, dar acum mă amuz copios.

În sala „paşilor pierduţi”

Povestea începe în Palatul Justiţiei din Timişoara. Cu o seară înainte intervenisem emisiunea Naşul prezentând afacerile clanului Cârpaci şi legăturile cu notarul public Safta Criste, soţia fostului procuror general al României, Mircea Criste.

Evenimentul zilei deschidea ediţia naţională cu acest subiect pe prima pagină în acea zi, Ionelaş Cârpaci fiind personajul principal. Dimineaţa la ora 8 punct mă prezint la Palatul Justiţiei cu colegul şi şeful meu Bebe Flueraş, coordonatorul de atunci al ediţiei regionale EVZ.

Eram împricinaţi într-un proces deschis de un individ despre care scrisesem. Urcăm cuminţi la etajul 1, unde era sala în care se judeca procesul nostru. Pe coridor dăm nas în nas cu clanul Cârpaci. Ionelaş avea şi el proces, culmea, la aceeaşi sală de judecată.

Citeste articolul:
Mafia retrocedărilor trecea prin biroul soţiei unui fost procuror general

Circ monstru

E inutil să vă descriu ce circ monstru a făcut Ionelaş când a dat nas în nas cu mine. A fost cu strigături, ameninţări, cam tot arsenalul şi ţigănia de care sunt capabili astfel de indivizi. Faptul că eram în Palatul Justiţiei nu a contat prea mult. Jandarmii care se ocupă cu ordinea în tribunal, aşa cum stă bine unor jandarmi, au căscat gura un timp.

Trec peste detaliile circului şi ajung la subiectul nostru. Avocatul meu, Florin Kovacs m-a sfătuit să depun plângere pentru ameninţările lui Cârpaci. „Nu se ştie dacă e serios sau nu, ce are de gând. E bine să vadă că nu te-ai speriat şi că e luat la întrebări”, mi-a spus Florin.

Zis şi făcut. Poliţia s-a apucat imediat de treabă. L-a cules pe Ionelaş de pe stradă, a adus la sediu interlopii care erau cu el.

O problemă dubioasă

M-au chemat şi pe mine la Poliţie pentru confruntări şi alte declaraţii. Pe hol m-a luat deoparte un poliţist, care mă cunoştea. „Domnule Bot, avem o problemă cu dmneavoastră. Operativă! E ciudat. Am verificat baza de date operative şi figuraţi cu tnichea. Sunteţi înregistrat ca infractor voiajor. Ciudat este că am verificat în cazier şi e curat. Ceva nu e în regulă cu asta, e dubios”, mi-a spus poliţistul.

Citeste articolul: Caziere ticluite la comandă

Bineînţeles că am rămas perplex, mai ales după ce omul mi-a explicat că această menţiune se trece în evidenţe în cazul celor care comit infracţiuni, clătorind dintr-un oraş în altul. „E serios pentru că la orice razie, la orice filtru, cei cu menţiunea aceasta sunt primii suspecţi. Puteţi avea probleme mari la un control afară. Aici vă ştie lumea, daţi un telefon şi gata. Acolo nu e aşa. Oricum aşa ceva nu am mai pomenit. Trebuie să existe cel puţin trei condamnări în trei localităţi diferite pentru a se justifica aşa ceva”, mi-a mai spus poliţistul. De ce nu vă spun numele lui veţi afla mai încolo, pentru că e o exlicaţie foarte logică în asta.

Să te apuce paranoia, nu alta!

Uite aşa, reclamând ameninţările din tribunal am aflat că sunt înregistrat ca infractor voiajor în bazele de date ale Poliţiei Române, la care există acces prin Interpol, deşi nu am comis nicio infracţiune în viaţa mea. Poliţistul care m-a avertizat, m-a rugat să îi protejez identitatea pentru că informaţia este secret de serviciu şi nu avea voie să vorbească despre asta.

Primul gând m-a dus la faptul că scrisem mult despre potlogăriile de la Crimă Organizată şi serviciul de informaţii al Poliţiei. La „Crimă” şef era un fost securist şi o astfel de manevră puţea a metode securiste. E greu să nu te apuce paranoia când afli aşa ceva.

Problema poliţiei

Problema mea judiciară era corectarea bazei de date. Evenimentul zilei a tratat subiectul foarte serios şi asta a declanşat o altă anchetă care mi-a adus o altă surpriză. Principala problemă a Poliţiei Timiş nu era cine a alterat baza de date şi cum de a ajuns un cetăţean fără cazier să fie înregistrat ca infractor voiajor. Pe ei îi nteresa să afle numele poliţistului care mi-a dat informaţia. Deschiseseră un dosar penal împotriva „autorului necunoscut” care a încălcat secretul de serviciu.

Am refuzat să le dau un nume şi m-am adresat Parchetului cu o plângere pentru fals. Pentru că accesul la acea baze de date este strict controlat şi doar poliţiştii pot face menţiuni, dosarul a fost prelouat de Parchetul Curţii de Apel Timişoara, care a considerat că e vorba de un abuz în serviciu.

O eroare tehnică

Abia după un an de zile, în 17 aprilie 2009, procurorii aveau să-mi ofere un răspuns din care am aflat că timp de 11 ani am fost infractor voiajor pentru Poliţia Română. Explicaţia nu are legătură cu vreun serviciu sau securist, cel puţin asa spune procurorul. „Menţiunea infractor voiajor a apărut în data de 22 august 1997, la ora 22.41, având câmpurile necompletate, ceea ce curespunde unei erori apărute la conversia in sistemul automat”, spune procurorul Daniela Marcu.

Urma o altă explicaţie mult mai complicată, care în termeni simpli este că atunci când au trecut bazele de date din sistemul clasic în cel computerizat s-a procus o eroare „tehnică”. Eroare pentru care nu e nimeni vinovat.

Acum mă amuz citind dosarul. Atunci m-am revoltat şi speriat în acelaşi timp.

PS. Pentru scandal nimeni nu a păţit nimic. Poliţia a concluzionat că a fost ameninare, dar procurorul a spus că ameninţările nu au fost de natură penală şi a dispus NUP. După cateva luni Ionelaş mă ameninţa din nou de data aceasta chiar în faţa redacţiei Adevărul din Timişoara, de faţă cu şeful meu, Sabin Orcan şi Bianca Toma. Am depus altă reclamaţie, s-a făcut altă anchetă, s-a dat alt NUP. Noroc că l-au arestat pentru escrocherii imobiliare, altfel mai aveam parte de experienţe similare.

Lasă un răspuns

