De ce trebuie invalidat referendumul

Primii demnitari care şi-au asumat răspunderea pentru harababura de la referendum sunt Paul Dobre şi Ioan Rus. Astăzi au demisionat din funcţii. Deciziile au legătură şi cu discuţiile din culise despre listele electorale. Unii comentatori au interpretat declaraţiile lui Rus ca fiind o confirmare a faptului ca i se cere să gireze schimbări ilegale.

La vedere sunt însă lucruri foarte grave, care trebuie să fie în atenţia publicului. Consecinţele pentru situaţia fără precedent în care a fost adusă România trebuie asumate şi în alt mod decât prin simple demisii.

Referendumul pentru demiterea lui Traian Băsescu este un fiasco total. Tentativele de manipulare din ultimele zile sunt la fel de lamentabile ca organizarea acestui scrutin. El ar trebui invalidat din cu totul alte motive decât cele tocate acum de propaganda USL.

De două zile se căznesc tot felul de grupuri de interese să convingă publicul şi să influenţeze indirect judecătorii Curţii Constituţionale că decizia invalidării referendumului trebuie să ţină cont de alte cifre decât cele oferite prin listele electorale si că trebuie emisă o validare.

Este vorba, de fapt, de o manipulare lamentabilă sau de o gravă neînţelegere a modului în care funcţionează un stat de drept.

Apostolii micşorării numărului total al alegătorilor invocă posibile situaţii de fapt pentru a explica şi justifica o situaţie simplă din punct de vedere juridic. Dreptul de vot nu este acordat sau anulat de Institutul Naţional de Statistică sau de Casa de Sănătate. Prezentarea cifrelor deţinute şi oferite de aceste instituţii în dezbaterea aspectelor legale privind referendumul este o eroare puerilă. Aceste cifre pot avea relevanţa lor, dar din cu totul altă perspectivă.


Acum
se petrece însă numai un joc de imagine: invocarea excesivă a acestor cifre are ca scop inflamarea publicului, prin producerea unei senzaţii generale de nemulţumire. Eventual se urmăreşte influenţarea Curţii Constituţionale în mod indirect.

Pe bună dreptate, cei care au votat pentru demiterea lui Traian Băsescu au motive serioase să se enerveze, dacă numărul corect al alegătorilor este mult mai mic, până la un nivel care să producă validarea cvorumului. Şi se vor enerva tot mai rău, dacă nu li se explică situaţia în mod corect.

Din punct de vedere legal, numărul total al alegătorilor cu drept de vot este stabilit  şi gestionat numai şi numai de autorităţile de sub „umbrela” Ministerului Administraţiei şi Internelor.

Dreptul de vot vine împreună cu cetăţenia, la împlinirea vârstei stabilite de lege. El încetează dacă mori, dacă pierzi cetăţenia sau dacă Justiţia decide să-l întrerupă. Acestea sunt condiţiile legale care anulează un CNP din lista alegătorilor cu drept de vot. Legal, cel care gestionează aceste operaţiuni este Ministerul Administraţiei şi Internelor. Din acest motiv, dacă sunt corecţi, judecătorii Curţii Constituţionale nu au cum să ţină cont de altă cifră decât cea oferită de MAI.

Cifrele Institului Naţional de Statistică sunt irelevante în primul rând pentru că ele provin din completarea unor formulare, nu din verificarea temeinică şi legală a stărilor declarate de intervievaţi. Ionescu poate spune că are trei frati, cinci case, zece maşini şi 18 nepoţi. Nimeni nu-i cere să dovedească cu acte acest lucru.

Şova şi Ponta au boicotat recensământul. Le-a încetat dreptul de vot? Nu!

Nicio instanţă serioasă nu poate baza o soluţie legală pe un sondaj, chiar dacă e făcut de o instituţie de stat. INS nu poate să ne spună cifra reală a alegătorilor. Ne spune cifra rezultată din ceea ce au declarat cei intervievaţi, găsiţi acasă şi care au dorit să colaboreze. Nimic nu poate garanta că e o cifră reală.

Invocarea cifrelor de la Casa de Sănătate este la fel de inutilă, din punct de vedere legal. Nu există nicio abordare juridică în care această instituţie să aibă vreo treabă cu listele electorale. Casa de Sănătate ne spune câţi români are în grijă. Cei care au cerut aceste cifre puteau la fel de bine să ceară de la Ministerul Finanţelor numărul românilor care plătesc impozite şi să calculeze empiric o altă cifră. Sau de la Ministerul Muncii numărul angajaţilor şi şomerilor, să le adune şi să facă altă cifră empirică. Toate sunt demersuri complet inutile din punct de vedere legal.

Atenţie mare însă, până acum am vorbit din punct de vedere legal. Dacă lăsăm aspectele juridice la o parte, aceste cifre devin foarte relevante în discuţia despre invalidarea referendumului.

Ele ne arată că undeva „se pierd” în jur de două milioane de cetăţeni români cu drept de vot. Diferenţa este foarte mare. Ministerul Administraţiei şi Internelor e sub controlul USL, aşadar este aproape imposibil să fie vorba de un „sabotaj”. Rămâne o altă explicaţie plauzibilă: cele două milioane sunt în afara evidenţelor INS, CNAS, în afara ţării.

Numai două explicaţii pot exista pentru aceste diferenţe. Sau MAI nu e capabil să actualizeze eficient acele liste, sau cele două milioane de alegători sunt plecaţi din ţară, situaţie care nu le anulează dreptul de vot şi nu schimbă numărul total al alegătorilor. Ambele situaţii impun invalidarea referendumului, pentru simplul motiv că autoritile nu au putut asigura desfăşurarea corectă a acestei consultări populare.

De fapt, despre asta este vorba. Propriul guvern USL nu a fost capabil să aducă alegătorii într-un proces curat, organizat astfel încât să fie indiscutabil. Listele trebuiau actualizate înainte de suspendare. Dacă listele electorale ale MAI sunt  OK, incompetentul cel mare este Ministerul de Externe, care trebuia să se asigure că sunt secţii de votare peste tot în lume, unde sunt românii cu drept de vot. Şi mai ales că fiecare român are un buletin de vot alocat. S-au tipărit şi trimis la ambasade 600.000 de buletine de vot. 1.4 milioane au avut indirect blocat dreptul de a vota şi situaţia asta este neconstituţională.

Mai este un aspect extrem de relevant, dar nediscutat, pentru că numai USL ridică obiecţii cu privire la cifra reală a alegătorilor. Diferenţele bizare între media naţională şi prezenţa la vot înregistrată în câteva judeţe indică o fraudă masivă. Au apărut deja comune cu prezenţe mult peste sută la sută, până la 225 la sută. Este dincolo de rezonabil să ridici suspiciuni de fraudă. Un proces fraudat în acest fel nu poate să fie validat.

Trăgând linie, toţi cei supăraţi pentru că au votat şi consideră că nu sunt luaţi în seamă trebuie să înţeleagă că s-a ajuns aici pentru simplul motiv că Guvernul Ponta a organizat referendumul într-o manieră care a blocat accesul unui mare număr de români la vot, nu a asigurat corectitudinea listelor electorale şi a permis fraude masive. Acestea sunt trei motive mari şi late pentru invalidarea referendumului.

Ce facem mai departe? Organizăm alt referendum corect? Cine plăteşte sutele de milioane de euro irosite? Cine plăteşte inflamarea celor opt milioane de români care au fost aduşi degeaba la urne? Cine îşi asumă rospunderea?

Cum poate să conducă o ţară un guvern incapabil să organizeze un referendum?

 

Citeşte şi alte opinii de Malin Bot:

Benzină peste foc

Ură şi pedeapsă

Cui foloseşte?

Doctorul şi marinarul ne duc în ape tulburi

Chiar ne credeţi proşti?

Victor Ponta a plagiat din Ion Iliescu

De ce stăm în genunchi?

Infractorii adunaţi în PDL şi incompetenţii toleraţi în DIICOT

 România mea şi România lor

Revoluţia care nu a mai avut loc

Nevoia de modele şi morală

De ce nu ne pasă de România?

Atrocităţi comise în numele lui Dumnezeu


Citeşte alte opinii pe platforma
ideilibere.ro“:

Libertatea cuvântului ne aparţine nouă şi nimic nu poate să o îngrădească, dacă noi nu vrem asta

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s