Cazul Boureanu, pe scurt: Un politician impertinent și un polițist amator

Cazul Boureanu a explodat pe rețele sociale. Politicianul iresponsabil a devenit inamicul public numărul unu, asta pe bună dreptate. Agresarea unui polițist reprezintă un act foarte grav, nu are nicio scuză și legea deja îl pedepsește.


Am citit zilele acestea sute de comentarii pe tema asta și peste 10.000 de persoane au accesat comentariul publicat aici:

Scandalul abia începe. Boureanu a ajuns unde merită să fie. Dar cazul dezvăluie ceva extrem de grav pentru Poliția Română | VIDEO



Am oferit zeci de răspunsuri pentru că, de fapt, dezbaterea aceasta publică nu este numai despre politicieni impertinenți și ura pe care publicul o are pentru ei. Este și despre normalitate și respectarea legii.

Unii au interpretat că îi iau cumva apărarea lui Boureanu, pentru că am decis să comentez și greșelile polițistului care îl filma pe fostul parlamentar, asta deși m-am exprimat clar ca gestul lui e grav li nu are scuză. Îi condamn ferm atitudinea, dar acest caz nu trebuie tratat unilateral.

E cea mai mare greșeală să privim lucrurile dintr-o singură perspectivă pentru că avem de a face cu ceva care ne va afecta pe fiecare dintre noi: profesionalismul și atitudinea polițiștilor.




Multi au revenit, în discuțiile de pe rețele sociale, după ce le-am spus să citească mai atent comentariul meu, pentru a înțelege exact ce explic eu. Mulți citesc doar textul scurt de pe FB și interpretează greșit mesajul.

Faptul că Boureanu a avut o atitudine condamnabilă și a comis o faptă gravă, pentru care de altfel a și fost arestat preventiv, nu trebuie să ne determine să privim unilateral subiectul.

Trebuie să privim atent și atitudinea polițistului. Asta nu înseamna că îi luăm apărarea lui Boureanu, înseamnă că privim obiectiv cazul. Subiectul important aici nu e numai Boureanu, e modul de acțiune al Poliției Rutiere.

Boureanu e aproape caz închis. A fost arestat preventiv și va lua o pedeapsă cu executare în opinia mea. Mai departe avem de privit atent și la condițiile în care s-a ajuns aici.

Eu privesc acest caz și bazându-mă pe experienta de câțiva ani de reporter de eveniment care a participat la zeci de acțiuni ale Poliției Române, alături de ofițeri cu multă experiență la care am observat atent cum se acționează în astfel de cazuri.

Polițistul care se trage de șireturi cu Boureanu în timp ce îl filmează cu telefonul personal, îi spune cum îl dă el ”la știri” și o cheamă pe prietena lui de la Antena 3, face și spune lucruri care nu au nicio legătură cu aplicarea legii. Asta dincolo de faptul că un polițist de la ”Rutieră” care nu a găsit nimic neregulă la un șofer stă să filmeze un pasager.

Polițistul avea în față un individ în stare clară de ebrietate și prin atitudinea lui de amator a făcut situația să degenereze. Eu am următoarele semne de întrebare.

Ce putea să obțină un polițist stând să înregistreze discuții contradictorii cu cineva băut? Ce credea că îl va determina să facă? Să recunoască că a greșit?

Ce utilitate legală avea o înregistrare video în care Boureanu nu recunoaște nimic, polițistul îi spune că a zis ceva și el o ține că nu e așa? Ce nevoie avea să filmeze post factum?

Erau opt polițiști acolo care puteau da în scris că Boureanu a facut scandal?

Mai departe vin întrebările pentru conducerea Poliției Române:

Este procedura legală a Poliției Române ca agenții de la Rutieră să înregistreze contravenienții cu telefoanele mobile personale?

Este procedura legală ca un polițist să filmeze misiunile de serviciu sau părți din aceste misiuni pentru ”prietena de la Antena3”?

Opinia mea e că polițistul de la Rutieră trebuia să cheme un echipaj de Ordine Publică sau să îi scrie un procesul-verbal lui Boureanu.

Putea și să îl imobilizeze de îndată ce acesta a fost oprit pentru semne obscene și injurii, dacă a refuzat legitimarea. Adică să aplice legea, nu să stea la taclale și amenințări. Eu asta am văzut la ofițerii pe care i-am însoțit în acțiuni.

Minute în șir polițistul a determinat agravarea situației

A purtat discuții inutile despre aspecte care nu au nicio legătură cu procedura legală în situația în care cineva refuză legitimarea și trebuie dus la secție. În nicio lege nu scrie că, dacă o persoană face scandal, polițistul filmează cu telefonul personal pentru vreo televiziune sau în orice alt scop.

Faptul că polițistul se laudă cu prietenii de la televiziunea unui infractor e la fel de jenant ca atitudinea arogantă a lui Boureanu.

Polițistul trebuia să aplice procedura, nu să facă artificii pe cont propriu. Dacă făcea asta, nu mai apuca Boureanu să îl lovească, își vedea și el de misiunea lui. Misiunea lui era în acea seară verificarea șoferilor, nu disciplinarea pasagerilor în stare de ebrietate și nici filmarea politicienilor pentru televiziunile infractorilor.

Mai este ceva legat de atitudinea polițistului. Repet, ceea ce scriu aici nu înseamnă că Boureanu are vreo scuză. M-a șocat limbajul de incult al acestui polițist. Pare un ins cu patru clase. Trebuie să ne întrebăm cum îi angajează în Poliția Rutieră, pentru că mâine ne întâlnim noi cu ei pe stradă. Eu nu am pomenit până acum un polițist care să se exprime în halul acesta și am discutat cu mulți polițiști în 22 de ani de jurnalism dintre care mare parte ca reporter de eveniment sau Justiție.

Insist să atrag iar atenția că asta nu înseamnă o justificare pentru Boureanu.

Ce a făcut este inadmisibil, dar asta nu poate să justifice problemele grave pe care le expune un agent al Poliței Rutiere în acest caz. Spun un agent, pentru că nu toți polițiștii sunt la fel. Mulți au generalizat zilele acestea și au greșit.

Eu am constatat într-un caz concret și o incompetență crasă la nivelul conducerii Brigăzii Poliției Rutiere București, dar asta nu înseamnă că toți polițiștii sunt la fel.

Am dat în același timp, ca șofer dar și ca ziarist, peste polițiști de la Rutieră impecabili din toate punctele de vedere. După ce m-au amendat i-am felicitat pentru atitudine. Alții nu m-au amendat pentru că au înțeles că am greșit neavând altă soluție. Cred că aceștia nu produceau circul la care s-a ajuns în cazul Boureanu.

Acest caz trebuie tratat din toate punctele de vedere. Trebuie să cerem explicații Poliției Române, nu pentru a-i căuta circumstanțe atenuante lui Boureanu, ci pentru a delimita clar intervenția legală de comportamentul după ureche, neprofesionist, chiar de abuz.

Dacă mâine te oprește pe tine Poliția Rutieră, vrei ca polițistul să improvizeze, după cum îl duce pe el capul, în afara legii și să vedeți unde ajungeți. Vrei ca polițistul să te sancționeze legal dacă ai greșit sau să te filmeze pentru televiziunea unui infractor?

Aceasta e întrebarea cea mai importantă pentru fiecare dintre noi.

Un gând despre “Cazul Boureanu, pe scurt: Un politician impertinent și un polițist amator

  1. O abordare corecta si impartiala… felicitari si sa speram ca Politia va reusi sa-si faca curatenie in propria ograda, sa nu-si mai scoata gunoaiele in strada! Avem mare nevoie de Politia Romana, dar in sprijinul populatiei si nu a infractorilor, oameni care sa reprezinte si sa apere legea, educati si cu prestanta necesara misiunii pe care o indeplinesc si nu lipsiti de educatie si cultura, reprezentand lumea interlopa.

Lasă un răspuns

