Eroul de la CFR. Inginerul care s-a opus planului lui Iliescu și a blocat două ore trenurile cu mineri | VIDEO

Rechizitoriul dosarului Mineriada din 13 – 15 iunie 1990 are un erou. Un inginer de la Regionala CFR Craiova care este necunoscut publicului larg. Este un erou pentru că e singurul om din CFR care a refuzat să permită circulația ilegală a trenurilor cu minerii chemați de Ion Iliescu la București.

Rechizitoriul prin care e trimis în judecată Ion Iliescu și acoliții cu care acesta a organizat mineriada din 13 – 15 iunie 1990 conține descrierea în detaliu a modului cum au fost organizate trenurile pentru minerii aduși la București.

Citește și Mineriada din 13 – 15 iunie 1990. Rechizitoriu




Procurorii militari au reușit să afle cine sunt persoanele care au organizat totul, de la București dar și din teritoriu. Fiecare tren cu mineri a fost identificat de anchetatori și rechizitoriul conține descrierea condițiilor în care a circulat fiecare tren, precum și descrierea detaliată a modului cum s-au organizat deplasările de la fiecare mină în parte. Pentru rechizitoriul complet, click aici!

Ion Iliescu, Petre Roman, Gelu Voican Voiculescu sunt menționați în rechizitoriu cu descrierea exactă a discuțiilor prin care aceștia au contactat oameni din teritoriu, de la fiecare mină, pentru a aduce minerii în București. Miron Cozma este indicat de procurori ca fiind unul dintre organizatorii deplasărilor de la minele din Valea Jiului, în schimbul serviciilor aduse lui Iliescu devenind cel mai important lider sindical din zonă.

Actul de acuzare descrie cu lux de amănunte cum s-au dat peste cap prefecți, parlamentari FSN, directori de întreprinderi și mine, dar și șefii din CFR pentru ca planul lui Iliescu de a aduce minerii la București să meargă strună.

Un singur om din întregul CFR a avut curajul să încerce stoparea trenurilor cu mineri care plecau cu zecile, ilegal, din Valea Jiului. A oprit cu mâna lui alimentarea electrică, pentru ca asta îi cerea legea și îi impuneau regulamentele feroviare.




Numele lui este Ioan Mănucu și era la vremea respectivă inginer. Rechizitoriul dosarului Mineriada din 13 – 15 iunie 1990, în forma făcută publică de Parchetul Militar nu conține numele lui, fiind o formă anonimizată.

Ziariștii de la publicațiile Adevărul și Epoch Times au scris însă despre povestea lui. Astăzi putem afla cum sunt descrise faptele lui chiar de către procurorii care i-au trimis în judecată pe Ion Iliescu și pe acoliții săi.

Pentru ca a insistat sa fi corect, Ioan Mănucu a fost persecutat grav. A fost dat afară din CFR și cercetat penal în baza unei fapte care nu exista în Codul Penal. Ani de zile a fost nevoit să se judece cu CFR pentru a obține o oarecare dreptate.

Iată ce consemnează rechizitoriul:

Martorul (…) – şef Secţie IFTE 1 Craiova, în 13 iunie 1990, îndeplinea funcţia de şef al Secţiei Instalaţii Fixe Tracţiune Electrică (IFTE) Craiova, din cadrul Regionalei C.F. Craiova.

În seara aceleiaşi zile, între orele 20:50-22:15 a procedat, având la bază instrucţiunile şi atribuţiile de serviciu, la deconectarea liniei de contact pentru tracţiune electrică a trenurilor pe tronsonul de cale ferată Valea Sadului – Lainici, cu scopul de a interzice circulaţia trenurilor suplimentare cu mineri pregătiţi pentru bătaie şi care erau transportaţi de la Petroşani la Bucureşti.

Aceste trenuri, în opinia sa, circulau ilegal, întrucât potrivit normativelor în vigoare, pentru a se forma şi aproba un tren special trebuia făcută o comandă cu cel puţin 2 săptămâni înainte şi trebuia achitată contravaloarea plăţii cu cel puţin trei zile înainte de efectuarea transportului comandat.

La ora 21:00, directorul general, i-a ordonat telefonic repunerea tensiunii în linia de contact, martorul condiționând operațiunea de anularea circulației trenurilor suplimentare puse la dispoziția minerilor.

Pentru a dispune reconectarea la tensiunea electrică a locomotivelor acelor trenuri, asupra martorului au făcut presiuni deosebite (…). Toţi cei enumeraţi mai sus s-au prezentat, personal, la Punctul Dispecer de unde martorul a acţionat, şi preluând comanda au asigurat, condus şi urmărit circulaţia trenurilor de la Petroşani şi Motru la Bucureşti.




La orele 22:20, s-au prezentat la dispeceratul energetic feroviar ing. (dir. gen. al Regionalei CF Craiova), ing. (…) (director tehnic de linii), ing. (…) (director tehnic instalaţii), col. (…) (şeful Poliţiei TF Craiova) şi procurorul (…). (de la Procuratura Judeţeană Dolj), care au încercat timorarea acestuia și i-au solicitat o notă explicativă.

La data de 15 iunie 1990, ca urmare a faptului că a oprit alimentarea cu energie a locomotivelor care trăgeau vagoane cu muncitori din bazinele miniere, i-a fost desfăcut contractul de muncă. (…)

În consecință, la data de 15.06.1990, membrii Consiliului de Administrație al Regionale de Căi Ferate Craiova, cu acordul liderilor de sindicat, au hotărât desfacerea disciplinară a contractului de muncă al ing. și sesizarea organelor de urmărire penală, respectiv Procuratura județului Dolj, unde a fost înregistrată sub nr. (…).

Ulterior, prin rezoluția cu același număr, din 22.08.1990, s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală a susnumitului pentru săvârșirea infracțiunii prev. de art. 276 C.p., apreciindu-se că fapta pentru care a fost cercetat nu este prevăzută de legea penală.




”Români cu care te poţi mândri. Omul care a oprit trenurile cu mineri”, scria epochtimes-romania.ro despre Ioan Mănucu, în iunie 2016.

„Vreau să scot în evidentă faptul că la calea ferată trenurile circulă regulamentar sau nu circulă, nu există noţiunea de circulaţie spontană a trenurilor. Deci chestiunea voluntară – că noi am plecat şi nu ştiu ce, nu există. În legătură cu trenurile respective am încercat să vedem dacă putem să punem la dispoziţie garniturile de tren, cele trei garnituri de tren din Petroşani pentru Bucureşti. Am reuşit să compunem trenurile dar nu erau cu numărul de vagoane care au circulat spre Bucureşti, deci cu alte cuvinte trenurile au fast pregătite din timp pentru venirea la Bucureşti. Deci este o chestiune intenţionată şi nu spontană.”, a relatat Mănucu la dezbaterea 13 – 15 Iunie 1990 Diversiune urmată de Mineriadă – Clarificări pentru Istorie şi Justiţie, organizată de către Grupul pentru Dialog Social şi Asociaţia 21 Decembrie 1989.

Meritul meu e minim, al unui lucrător de cale ferată care a aplicat regulile. Atât. Un alt merit este faptul că le-am luat obiectul muncii. Planul era să ajungă noaptea şi să facă până la ziuă prăpăd, şi i-am adus pe lumină, pe de o parte, iar pe de altă parte le-am luat obiectul muncii pentru că nu au mai găsit persoanele, care erau în Piaţă, şi s-au dus la alte persoane, după stradă, la partide şi aşa mai departe. Pe de o parte, iar pe de altă parte, operaţiunea făcându-se la vedere a ştiut toată lumea. Astea sunt de fapt meritele.”, a adăugat fostul inginer.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s