Coada

Mici întâmplări ale vieţii definesc uneori mari fenomene, care ne afectează în proporţii incredibile.

Am fost zilele acestea să ridic alocaţia copilului meu. De 7 ani merg la acelaşi oficiu poştal din Timişoara şi de tot atâta timp sunt exact aceleaşi probleme. Mare parte din ele provocate de poştaşii care prefera să adune lumea la oficiul poştal în loc să urce câteva etaje. Lasă o hârtiuţă în cutia poştală şi pun pe drumuri sute, poate chiar mii de persoane pe zi.

Oficiul poştal, ca orice operaţiune gestionată de stat, funcţionează într-o lume paralelă cu cea reală, după un program care se termină înainte de finalul programului din multe firme private. Noroc cu micul concediu de Crăciun.

241220121891

Să pătrundem aşadar în „incinta” oficiului poştal din Calea Buziaşului. Imaginaţi-vă un spaţiu cât o langoşerie plin ca un tramvai, la 8 dimineaţa. Teoretic sunt trei ghişee unde se face câte ceva. Ar trebui să fie trei cozi. Nici vorbă. Oamenii stau înghesuiţi într-un singur rând care şerpuieşte prin spaţiul şi aşa îngust.

E greu pentru cel care dă cu ochii prima dată de coadă să priceapă că are de făcut trei ture între pereţii laterali, până când ajunge la un ghişeu. E firesc să întrebi, înainte de orice, pe unde se stă la nebunia de coadă. O bătrânică se grăbeşte să-mi spună că e ultima la rând şi să îmi indice cu regret în voce că „durează ceva”.

„Da ce voiaţi doamnă, să intraţi şi să ajungeţi direct pe rândul doi?”, se bagă în discuţie o altă bunicuţă, fericită posesoare a unui loc privilegiat, pe la mijlocul cozii. Vorbeşte pe un ton răstit, ceea ce atrage imediat o replică la fel de acră: „Da ce, te-a întrebat cineva ceva pe dumneata?”

Pensionarele se iau apoi la harţă, pe un ton tot mai ridicat. Nu aveau nimic personal de împărţit. Se cunoscuseră în acest oficiu poştal, de trei minute, dar îşi spuneau lucruri cât pentru o viaţă de călcat reciproc pe bătături. Oameni normali, aduşi pe poziţii ostile din cauza condiţiilor anormale în care se aflau.

„Nu trebuie să vă certaţi aşa, pentru că supărarea pe care o aveţi e provocată de coada asta nenorocită. Nu sunteţi vinovate pentru coada asta. Vinovate sunt doamnele de după ghişeu, cu ele trebuie să vă certaţi, nu între dumneavoastră. Pentru incompetenţa lor suntem toţi nervoşi, la coada asta”, intervin eu împăciuitor.

Se aşterne tăcerea. Nimeni nu spune nimic. Nici măcar o singură voce nu se aude întrebând angajatele Poştei Române de ce e o asemenea coadă. De ce vorbeşte la telefon una dintre ele, de cinci minute, în loc să servească? Unde tot dispare a doua angajată, când au ditamai coada în faţă? De ce nu e deschis şi al treilea ghişeu? Oamenii se ceartă între ei, dar nu pun aceste întrebări simple care mă rodeau pe mine deja de câteva minute.

„Cum adică domnule, să se certe cu noi? Da ce suntem noi? Cum adică suntem incompetente, cum vă permiteţi?”, sparge tăcerea vocea piţigăiată care vorbea la telefon de după ghişeu. Funcţionara era siderată şi revoltată, în acelaşi timp, pentru simplul fapt că cineva a îndrăznit să atragă atenţia că nu e normal, în 2012, să faci atât de multă lume să aştepte la o asemenea coadă.

„Da. Aţi auzit bine. Sunteţi nişte incompetente pentru situaţia de aici. Nu serviţi rapid. Vorbiţi la telefon. Mereu luaţi pe câte cineva peste rând şi acum dovediţi că nu aveţi nici măcar bun-simţ, când săriţi pe tonul acesta. Ar trebui să vă cereţi scuze de la fiecare client în parte, pentru situaţia asta!”, îi răspund pe un ton răspicat.

Din nou, toată lumea tace. Numai una dintre bunicuţele care se certau mai devreme intervine:  „Să le lăsăm pe doamnele poştăriţe să lucreze!”

Au lucrat ceva mai repede, ce-i drept. Dar tot cu pauze de vorbit la telefon şi persoane servite peste rând. În câteva minute alţi clienţi care tocmai intraseră au ajuns să se certe tot pe locul de la coadă. Mă uitam la ei şi mă gândeam cât de greşit e tabloul. Sunt aici pentru că, în 2012, statul îmi trimite un om să achite alocaţia copilului. Angajatul statului nu urcă patru etaje.  Preferă să lase o hârtiuţă în cutia poştală. O hârtiuţă prin care te cheamă la un oficiu poştal, aflat la capătul oraşului,  care serveşte trei cartiere mari. Unde lucrează nişte „doamne” incapabile să gestioneze situaţia, care se ocupă şi cu alte treburi private în paralel. Motive pentru care se face coadă, oamenii sunt nervoşi şi se ceartă apoi între ei.

Privindu-i în gol, am înţeles că asta este Romania. O ţară condusă ca un oficiu poştal comunist, în care oamenii au ajuns să se certe între ei, să se urască chiar, pentru situaţii de care ei nu sunt vinovaţi. Însă, în acelalşi timp, aceiaşi oameni sunt incapabili să tragă la răspundere vinovaţii, chiar dacă stau în faţa lor. Ba chiar sunt dispuşi să le găsească mereu scuze. O ţară în care funcţionarul de după ghişeul comunist e şocat dacă cineva îl întreabă de ce trebuie să stea la coadă. O ţară în care prea puţini găsesc normal să-i spună funcţionarului prost că e incompetent şi că trebuie să-şi ceară scuze. O ţară în care oamenii au uitat sau nu ştiu cine pe cine trebuie să servească.

România acestui moment este oficiul poştal cu bunicuţe care se ceartă nervoase pentru că au stat prea mult în picioare. Dar care se ceartă între ele, considerând că cei care le ţin în picioare nu trebuie certaţi, trebuie „lăsaţi să lucreze”.

O ţară în care oamenii nu ştiu, de fapt, pe cine trebuie să fie supăraţi şi să tragă la răspundere.

12 gânduri despre “Coada

  1. “Să le lăsăm pe doamnele poştăriţe să lucreze!” poate fi tradusa ca fiind dovada lasitatii oamenilor. Este pura lasitate, intrucit simt ca sint la mine femeilor de la ghiseu, ca data viitoare cind vor veni din nou la posta, fie nu vor fi servite, fie vor fi repezite, fie nu vor fi anuntate ca le-a venit vreun colet, recomandata, pensie, etc.
    CRACIUN Fericit

  2. romanii doar stiu sa se vaite nu sa lupte ptr ceva,mie mi-a expirat buletinul si ca persoana cu constinta in vacanta din vara m-am dus sa-l schimb.Bine ca am fost trei zile pe la cozi si ce credeti ca pe la 5 dimineata se duc pensionari care sint pe felie co fortele de ordine si cu institutia in sine,fac liste intra in institutie politaiul comunitar si stupoare scoate de la aparat bonurile de ordine,intr-o tara normala nu conta ora intrai iti luai bon de la aparat si asteptai civilizat nr,daca nu prindeai bon te duceai a doua zi,nu in OLTENIA,daca nu apucai loc pe lista bosorogului,apareau apoi persoane si vindeau prin curte bonuri de ordine,cred ca nici in ultima tara din lume nu se intimpla asa ceva.Ma rog am depus cu cearta actele ,nu au un birou de informatii,iar gardianca il injura pe BOC,am fost in audienta ptr urgenta,si ce ziceti ca ma suna sa duc hotarirea judecatoreasca de divort,o timpenie daca eu am toate actele depuse inclusiv buletinul vechi pe numele de fata inclusiv contractul apart cu acest nume,de ce lege sau salariati de cacat imi cer acest lucru-IN SFIRSIT m-am dus la ei si l-am spus ca am doar copia originalul il am aici,ce credeti nu ne trebuie originalul va duceti la judecatorie sa va puna stampila.Am fost la judect unde avocatii stau pe holuri la agatat fraieri ,pur si simplu unu mi-a luat actele din mina ca ma ajuta el,abia am reusit sa le recuperez,am stat la coada la informatii acolo un tablou foarte frumos unu cu telefonul la ureche vorbea si plimba o tastatura in sus si jos doua haimanale cu fuste scurte una statea cu curul pe birou si isi curata unghiile,alta se juca la telefon,mi-a venit rindul si nici macar nu se uita spre ghiseu si m-am luat de el de ce vorbeste la telefon si a zis ca da informatii prin telefon pai ptr asa ceva iti trebuie centralista.sau nu stai tu la ghiseu,cind i.am zis ca ce servici v-ti tras pe banii fraierilor si ca imi pare tare rau ca nu i-am facut foto s-o pun pe net mi-a dat programare peste 3 zile.M-AM suparat m-am intors inapoi la evidenta populat sa ma duc in audient la direct nu poti sa treci de secretara in final mi-am cerut buletinul vechi inapoi si mi l-au dat cu cearta ,aici folosesc pasaportul dar in concediul viitor iar ma duc sa-mi fac buletinul,am ajuns la concluzia ca romanii nu vor sa fie tratati civilizat pe banii lor,nici nu stiu cum este ca om simplu intr-o tara civilizata sa fii respectat de salariatii statului-CRACIUN FERICIT SI SANATATE intr-o tara cu oameni impasibili.

    • Va multumesc pentru mesaj. E important sa aflam si alte păţanii. Şi mai ales, va multumesc pentru că aţi surprins esenţa mesajului meu cu privire la laşitate şi tendinţă de umilire în fata cuiva care me face rau.

  3. Domnule Malin Bot, eu de fiecare data cand intru in ghiseele Postei Romane ma enervez. Va spun insa ca nici macar functionarele de la birou nu sunt in totalitate de vina. De vina este un sistem incompetent, bine furat si prost condus. Am putea atribui vina unui manager de operatiuni, cel care fie lipseste, fie nu isi face treaba. Sau am putea cauta responsabilitate la cel deasupra lui -un manager zonal, care permite sa se inatmple asa ceva. Managerii sunt pusi cu totii pe criterii politice. D’aia merge treaba asa de „bine”.

    In mod normal, munca de acest fel este solicitanta si cere un inalt grad de profesionalism. Oamenii astia ar trebui sa fie superprofesionisti. Structurile interne ar trebui sa zbarnaie. In spatele personalului de servire ar trebui sa fie personal de sprijin pentru cei care servesc. Toate serviciile se caracterizeaza prin sezonalitate, adica varfuri de cerere care trebuie prevenite. Nu numai la Posta sunt varfuri de cerere, in toate firmele exista asa ceva, caz in care un manager de operatiuni ar fi trebuit sa pregateasca mai multi angajati sa fie prezenti. Sa le fi planificat turele astfel incat sa prevada coada. Coada este un semn al incompetentei in managementul serviciilor. Iar la posta romana este coada de fiecare data cand intru. Faptul ca este coada creeaza un sentiment de putere unor proaste care stau in spatele ghiseului si pot servi peste rand pe cine vor ele. In realitate ar trebui sa fie aspru mustruluite si avertizate pentru aceste practici iar la a doua abatere sa fie date afara. Iar cu managerul de operatiuni / sau de tura, oricum l-ar chema, ar trebui sa dea cineva de pamant.

    Domnule Bot, aveti dreptate. Posta Romana este expresia statului roman. Faptul ca functioneaza in regim de mononpol pentru anumite servicii, faptul ca, sub o aparenta autonomie, managerii sunt pusi politic- asa incompetenti si ca oficiile postale din mileniul III arata ca in secolul XiX, faptul ca atatia ministri care au condus tarlaua postei au fost acuzati si chiar inculpati pentru furturi de tot felul, toate astea duc la ceea ce ati vazut dvs. in ghiseul buclucas. Romanii vad asta in fiecar zi dar nu li se pare anormal. Sa ii ajutam sa vada anormalul.

    • Aveti mare dreptate cu Posta. Nu voiam sa lungesc povestioara catre alte teme, pentru a nu dilua mesajul principal. Va multumesc mult pentru completari sunt foarte utile celor care citesc. Important e sa intelegem sa vedem si sa tragem la raspundere pe ceo responsabili, nu sa ne certam intre noi.

  4. Mergeti la Agentia de Prestatii Sociale si completati o cerere pentru livrarea banilor intr-un cont de card si ati rezolvat problema mult mai simplu. Hristos s-a Nascut! Craciun Binecuvantat!

  5. Stiam de varianta aceasta. E un alt dosar cu care trebuie stat la alta coada. In mod normal asta trebuia sa fie singura metoda de plata stabilita la intocmorea dosarului orginal. Acum 7 ani nu era o optiune si intre timp statul nu s-a deranjat sa ma informeze, aflu de la alti parinti ca exista si asa ceva, oameni carora nu le platesc salariile ca sa ma informeze. Insa nu acesta e mesajul meu aici. E un detaliu minor in economia textului faptul ca am ajuns acolo din pricina alocatiei. E irelevant chiar.

    Mesajul, imbracat in situatia asta, e ca am ajuns sa ne uram intre noi pentru situatii in care nu avem nicio vina. Coada aia nu din vina oamenilor prezenti acolo si nici nu e raspunderea lor. Dar ei se cearta intre ei in loc sa traga la raspundere vinovatii. Despre asta e povestioara mea cu alocatia. Putea sa fie orice alt motiv pentru a ajunge in acel oficu postal, era putin relevant.

    Va multumesc pentru urari.

  6. Cum sa zic? nenorocul celor care s-au nascut mai tirziu sa afle abia acum ca aceste certuri intre cei ce stau la coada au mare vechime printre romani. Asa era si in vremile Iepocii de Aur si cred ca nu ne vom dezbara de ele degraba.
    Ceva ne lipseste: ceva care este in conducerea institutiilor, in functionari si in NOI.

Lasă un comentariu